Sunday 27 January 2019

Salju Cinta Di Hati Maysaa- Prolog


PROLOG



Putih salji yang jatuh lebat di luar sana diperhati Maysaa Safiyya tanpa kelip. Sedang meresa seronok bermain tadi, tiba-tiba saja ribut salji datang membadai Pusat pelancongan ski di Lech am Arlberg, Austria ini. Malah langit yang tadinya cerah ikut bertukar gelap umpama malam sudah menjengah hari.

Tanpa sedar air hangat menitis jatuh ke pipi bila kenangan bahagia bersama Rafeq melanggar benteng rapuh hatinya. Walaupun setahun sudah berlalu, namun pedihnya masih terasa menikam jiwa. Bahagiakah dia bersama isterinya? Pernahkah lelaki itu mengingatinya walaupun sekali saja?

Kenapa kau nak terfikirkan dia lagi Maysaa? Sedangkan dia sendiri sanggup menikam kejam hati kau. Tangannya naik menyapu pipi basahnya sebelum pandangan dikalih dari dinding kaca. Tak semena-mena sepasang matanya terpaut pada seorang jejaka yang duduk seorang diri di meja hadapannya. Lama raut kacak itu diperhati. Melayu ke? Terdetik soalan di benaknya.

Layangan fikiran tercantas sebaik kawan baiknya Jijie atau nama sebenarnya Najiha kembali ke meja dengan muka cemberut mengalahkan baru terteguk kopi pahit!

“Hishh!!” Jijie hempas punggung ke kerusi kayu sebelah Maysaa dengan muka kegeraman.

“Kau dah kenapa? Ada orang ganggu kau lepas hajat ke?” Soalnya selamba memandangkan hanya mereka berdua saja yang ada di meja kayu besar itu. Hanya mereka berdua saja manusia berhijab di situ, yang lain semuanya golongan Mat Salleh. Tetapi lelaki meja depan ini dia tak pasti, nampak macam melayu tapi tak 100% melayu. Kacuk mungkin.

“Yela! Aku nak berak pun tak tenang, duk ketuk-ketuk pintu dari luar. Sabar la! Dah kata tandasnya ada dua je!” Terlepas bebelan amarah dari mulut Jijie.

Senyum Maysaa terkoyak di bibir. “Habis tu kau berak tak habis la ni?”

“Habis la. Gila kau nak potong-potong? Kau tak nampak ribut dekat luar tu? Entah pukul berapa agaknya kita semua boleh turun balik hotel,” katanya seraya memuncung pada keadaan di luar yang masih belum menampakkan tanda akan reda.

Bahu Jijie ditolaknya kuat. “Pengotor la kau ni!”

“Eleh... berak. Biasa la, semua orang berak. Orang muka cantik macam kau ni pun berak.” Kemudian mata Jijie naik ke depan. “Tu... mamat handsome tu pun berak.”

Mata Maysaa ikut naik ke depan sebelum tergelak kecil. Lengan Jijie dicubit kuat. “Kau ni... orang tu elok je duduk dekat depan tu tau!”

Jijie sambung tergelak. “Sebab tula aku ingat nak kacau. Dari tadi aku tengok dia duduk sorang je dekat situ, nak kata ada bini macam takde. Girlfriend pun takde gayanya. Boleh la kita bertaaruf sikit. Amacam? Mana tahu sangkut pulak salah seorang.” Kening dijungkit nakal.

Sekilas jejaka yang diperkatakan mereka dicuri pandang. “Kau jangan nak mengada la. Kotnya betul dia ada makwe, habis kita kena serang nanti! Kau jangan nak buat hal Jie, tinggal empat hari aje lagi kita nak balik Malaysia.”

“Alah... bukannya nak ajak kahwin pun, nak bual-bual kosong je,” tepis Jijie selamba.

“Tapi kau rasa... tu orang melayu ke?” Maysaa lontar soalan rendah seraya mencuri pandang si jejaka yang masih tak angkat muka dari handphone di tangan. Dilihat Jijie naik kerut. Tangan itu naik mengurut dagu.

“Hurm... nampak macam melayu, tapi tak berapa melayu. Tapi orang Indonesia dengan Filipina pun nampak macam melayu jugak. Tinggal satu cara je nak tahu.” Kening sudah dijungkit pada Maysaa. “Tegur jom.”

Membulat besar mata Maysaa. “Ishh... tak nak aku, buat malu aje!”

“Ala jom la... buat selamba je. Kalau dia tak cakap bahasa melayu, bukannya kita tak boleh speaking.” Jijie sudah bangkit dan ditarik-tarik lengan Maysaa supaya ikut bangun. Kalau tak boleh berbahasa english, tak mungkin mereka boleh survive belajar empat tahun di Auckland dulu.

Berat punggung, Maysaa bangun juga. Tapi bila kedua mereka menoleh, dilihat kerusi yang diduduki tubuh sasa tadi sudah kosong. Lesap terus dari pandangan.

“Aik... mana pulak pergi mamat tu?” Jijie garu kepala bingung seraya memusing-musing leher kekiri kanan mencari. Tiada. Lesap!

“Kau la cakap kuat sangat! Entah-entah dia terdengar tadi, tu yang terus lari tu,” tuduh Maysaa.

“Yeke? Malu kot.” Gelak Jijie mengambil tempat.

Maysaa menggeleng. Kemudian bagnya atas kerusi ditolak ke pelukan Jijie. “Kau jaga jap, aku nak beli air. Kau nak air apa?”

“Belanja?”

“Iya... cepat la nak air apa?” Bab minta payung, laju saja!

“Apa-apa la yang kau rasa sedap. Nak kentang goreng sekali, nanti aku bayar.”

Maysaa angguk dan terus mengorak langkah ke arah kaunter cafe kecil itu tak jauh dari meja mereka.

Sambil menunggu pesanannya siap, ditebarkan matanya ke sekeliling seraya mengetuk permukaan dompet hitamnya.

“Serius la hilang?” Gumamnya rendah. Takkan la dah keluar dari sini pulak? Dah terang-terang tanda amaran dilarang keluar sudah diletak pada pintu keluar masuk sana.

Tiba-tiba bahunya kanannya dilanggar kuat dari belakang. Tertumpah sedikit air yang dipegang oleh wanita Mat Salleh itu ke tangannya. Nasib baik bukan air panas.

I’m sorry miss, i’m really...

No... no its okay.” Setelah wanita itu mengucap terima kasih dan berlalu pergi, dia turut melencong kakinya ke arah tandas untuk membersihkan tangannya. Baru dua tiga tapak dia keluar dari tandas, langkahnya terhenti sebaik telinganya tajam menangkap suara garau lelaki. Bahasa melayu?

Perlahan-lahan lehernya dipusing ke kiri. Tersentak dadanya. Eh?! Lelaki tadi. jadi betullah orang melayu, bisik hatinya.

Sekujur tubuh sasa yang sedang bersandar ke dinding yang berjarak tiga meter darinya dipandang sekali lagi. Hampir melompat keluar jantungnya bila sepasang mata itu naik tepat menjeling ke arahnya. Kelam kabut langkahnya diatur laju pergi dari situ.

Maysaa kembali ke meja dengan dulang berisi air dan kentang goreng Jijie.

Thanks.” Satu kentang goreng digigit Jijie. “Kau kenapa?”

“Huh? Takde apa.” Airnya disedut menuruni rengkung. Aku silap nampak ke? Lelaki tu menangis?

Selang 20 minit kemudian dilihat muka Jijie berkerut.

“Weh... weh... aku nak pergi tandas lagi la. Sakit perut!” ditepuk-tepuk kuat bahu Maysaa.

“Kau makan apa ni sampai sakit perut macam ni? Aku okay je.”

Tanpa menjawab terus berlari Jijie meninggalkannya. Tak tahan sangat nampaknya tu! Tangan mula ligat mengemas meja mereka dan sampah dibuang ke tempat yang disediakan. Baru setapak dia berpaling, laju saja lehernya menoleh semula ke belakang. Laju dia mendekati dinding kaca yang memisahkan ruang kafe dan luar.

Buat beberapa saat cuba dipicingkan anak matanya ke arah luar. Bergerak-gerak pelipisnya. Salji dan angin yang bertiup kuat di luar sedikit menghalang pemandangannya. Seketika kemudian, serasa hendak gugur jantungnya ke lantai sebaik menyedari gerangan siapa yang sedang berjalan di luar sana. Jaket winter kuning itu membuatkan dia yakin dengan telahannya. Gila, nak bunuh diri ke?!

Dia menoleh laju ke sekeliling kafe. Laju terasa degupan jantungnya. Nampak seperti tiada seorang pun yang perasan kehilangan lelaki itu. Tak tahulah apa yang merasuk fikirannya tika itu, spontan saja kakinya bergerak ke meja dan jaket winternya disambar laju. kaki dipesong pantas ke arah pintu keluar. Sedaya upaya cuba ditolak daun pintu sekuatnya melawan tiupan angin kencang di luar.

Naik beku mukanya sebaik diserbu kesejukan yang sudah mencapai suhu -15 degree celcius. Diimbang tubuhnya yang terasa hendak melayang ditiup angin. Salji yang makin menebal membuat kakinya terperosok hampir ke paras betis. Sedikit mengekang kelajuan lariannya.

“Berhenti!!! Berhenti!!!” Jeritnya hampir nak terkeluar anak tekak. Namun jeritannya itu hanya disapu pergi angin yang bertiup. Diketap kuat bibirnya seraya menambah kelajuan lariannya. Tenaga terasa menurun dengan drastiknya. Lelah mula membelenggu nafas di bibir.

Zappp!!!

Tersentak Fateh bila pergelangannya direntap kuat dari belakang. Terbeliak matanya sebaik pandangan menyapa sekujur tubuh wanita berhijab yang turut diselimuti salji sepertinya. Seraut wajah cantik itu dipandang dalam kabur mata.

"What you're trying to do?!!!" Tangan itu dilepas Maysaa kasar dengan nafas yang terlepas berat.

“Kalau betul pun kecewa tak perlu la sampai nak bunuh diri saudara! You takde iman ke?!!” Jerit Maysaa sekuat hatinya dalam menahan kesejukan yang mencengkam hingga ke tulang hitam.

Pelipis Fateh berkerut nipis. Bunuh diri?

“I tak tahulah you ni orang islam ataupun apa. Tapi tuhan takkan menguji kita dengan ujian yang melebihi kemampuan kita. Nyawa yang dipinjamkan ni bukannya boleh diambil dan dibuang sesuka hati tahu tak!”

Jeda.

“Hati manusia ni takkan mati walaupun berkali-kali dikecewakan selagi you masih ingat pada tuhan. Cinta... kehilangan orang yang tersayang, itu tak lain tak bukan hanya sebagai ujian untuk kita. Datanglah beribu cinta sekalipun, kalau tuhan kata bukan untuk kita, tetap takkan jadi milik kita. Tapi tuhan juga takkan menghampakan hambanya yang selalu berharap. Satu hari nanti... yang terbaik akan datang pada you!” Panjang lebar Maysaa berkata walaupun dia sendiri tak tahu masalah apa yang membuat lelaki itu nekad hendak menamatkan riwayat hidupnya.

Fateh terpempam. Erat digenggam sekeping gambar di tangan kirinya itu. Menitis jatuh air matanya tanpa mampu ditahan-tahan lagi. Pertama kali dia menangis di hadapan manusia asing.

“Tapi... kenapa sampai sekarang hati ni masih rasa sakit?”

Maysaa tersentak melihat sepasang mata itu. kabur dengan air mata. Lirih suara itu membuat dia seakan dapat menyelami kesedihan yang berladung dalam diri si lelaki. Buat seketika tiada suara yang terkeluar.

“Itu sebab you masih tak redha dengan ketentuan takdir,” jawab Maysaa akhirnya.

Mata Fateh terpejam rapat. Sebaris kata itu terpanah tepat ke dadanya. bergegar jantungnya mendengar perkataan 'REDHA' yang selama ini tak cuba difahaminya.

Setapak Maysaa melangkah ke depan  “Jadi tak berbaloi untuk you bun....”

Tak sempat dia menyudah kata, kakinya terasa makin dalam terperosok hinggalah keseimbangan tubuhnya hilang sama sekali bila tiba-tiba saja satu tiupan angin kuat menolak tubuhnya ke belakang.

Mata Fateh terbeliak besar.

“Arghhhh!!!”

Sempat dilihat tangan si jejaka menyambar pantas lengannya sebelum kedua mereka jatuh berguling ke bawah...

*****
Perlahan-lahan kelopak mata Maysaa mula bergerak. Sedikit demi sedikit cahaya lampu menerobos masuk menujah iris matanya.

Jijie yang tertidur atas kerusi di sisi katil segera tersedar sebaik bunyi batuk menerpa lubang telinganya. Pantas tangan si kawan digenggam erat.

“Maysaa! Kau dah sedar.”

Liur ditelan pahit. “Aku dekat hospital?”

Jijie angguk. “Hurm... nasib baik takde apa-apa yang serius. Kau ni buat aku sakit jantung aje tau!”

Maysa senyum kecil. “Sorry Jie. Kau ada beritahu papa mama aku ke?” Soalnya.

“Benda besar macam ni jadi, takkan la aku tak beritahu mama papa kau pulak?! Tapi aku dah beritahu dah keadaan kau dah stabil.” Rasa nak terhenti jantungnya sebaik diberitahu oleh pegawai penyelamat yang Maysaa dan seorang lagi lelaki kemungkinan jatuh ke bawah bukit. Hampir tiga jam usaha pencarian dilakukan, barulah Maysaa dan lelaki asing itu ditemui dalam timbunan salji. Dengan keadaan ribut salji yang masih kuat tika itu, sungguh nyawanya rasa nak tercabut kerisauan!

air yang dihulur diteguknya membasah tekak. Beberapa tika kemudian, barulah ingatan mula menyentap waras. Pantas digapai pergelangan tangan Jijie kuat.

“Jie, lelaki yang jatuh sekali dengan aku tu? Dia macam mana?!” Tanyanya dengan riak kebimbangan memenuhi setiap inci wajah.

Jeda. 

Perlahan Jijie menggeleng. Naik terbeliak mata Maysaa.

“Apa maksud kau?!!” Mata mula berkaca. Sudah meninggal ke? Tak... tak mungkin!

“Aku tak tahu! Lelaki tu dibawa ke hospital lain. Tapi...” Nafas terlepas berat. Sling bagnya atas lantai dibawa naik ke riba. Zip dibuka dan sekeping gambar dibawa keluar. Diserahkan pada Maysaa.

Sekeping gambar itu diambil Maysaa dalam kegigilan.

“Pegawai polis yang serahkan gambar tu pada aku hari tu. Aku rasa gambar ni lelaki tu punya,” ujar Jijie perlahan. Diusap lembut bahu itu.

Bola matanya jatuh pada sekeping gambar di tangan. melihat pada suasana latar pelamin an indah itu, kemungkinan gambar pertunangan ataupun pernikahan. Seraut wajah kacak yang tampan tersenyum dengan persalinan lengkap baju melayu dan bersampin itu direnungnya. Di sisinya berdiri seorang wanita cantik dalam persalinan rona yang sama. Tanpa sedar, air matanya menitik jatuh ke pipi. Jijie dipandang. 

“Kau rasa lelaki ni selamat ke Jie?” Lirih soalan yang meniti di bibir pucatnya.

Lambat-lambat Jijie menggeleng. Maysaa hanya mampu tertunduk melepas tangis. Cukup berharap kalau tiada apa yang buruk menimpa lelaki yang tak dikenalinya itu. Jika tidak, dirinya akan dibelenggu rasa bersalah seumur hidupnya.

^^^ BERSAMBUNG ^^^

P/S: komen ikhlas amatlah diharapkan :)

7 comments:

Fazilah said...

Omo omo omo..link antara diorg ni...fuh..menarikk

Unknown said...

Tahniah dila Dyna, bila nak keluar cerita ni. Intro yg menarik

Yan Adzrian said...

Xsabar tgu baby baru sis.. 😘

Unknown said...

x sabar nk tunggu cita ni 😍😍😍intro pon dh best

Tj said...

Xsabar nk tunggu. Bila nk keluar sis.. Cepat sis.. Xsabar nk baca hee

yanmaneee said...

kyrie irving shoes
golden goose
nike kyrie 7
golden goose sneakers
air jordan
supreme outlet
supreme outlet
goyard
curry 7 shoes
lebron james shoes

Unknown said...

Semua novel Dila yang saya baca meresap ke jiwa....saya suka cara penulisan Dila...
harap novel ini memberi ' impact ' yg penuh rasa dan perasaan....