Tuesday, 21 June 2011

Bisikan Kata Hati 3

Jam sudah menjangkau ke pukul 2, Laila meregangakan otot-ototnya yang terasa sengal. Terus tuala dicapai dan menuju ke bilik air.

“Makan kak ngah,hari ni umi masak special untik kak ngah,”kata Puan Solehah setelah melihat anak gadisnya menuruni anak tangga. Laila terus mengambil tempat di meja makan.

“Emm…sedapnya bau, dah lama rindu nak makan masakan umi,” laila merengek lagak seperti anak manja. Padahal kalau nak di ikutkan dengan umurnya dah selayaknya dia bergelar ibu. Nak buat macam mana, perkahwinan yang diharap bahagia tak ubah seperti belati yang menikam-nikam hatinya.

“Pagi tadi mak telefon mak mertua kak ngah kata yang kak ngah dah selamat sampai, dia cakap dia tak sabar nak jumpa kak ngah rindu katanya dengan anak menantu dia yang seorang ni,” tersedak terus Laila yang sedang menikmati kopi yang disediakan. Teringat dia pada ibu mertuanya yang hanya sempat bersamanya selama 2 minggu selepas dia bergelar isteri kerana dia mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Belanda. Timbul rasa rindu pada ibu mertuanya. Terbayang wajah lembut ibu mertuanya juga bapa mertuanya.

“Nanti la umi kak angah jumpa, sekarang ni angah nak fikir cari kerja dulu,”

“Bapa mertua kak ngah ada cakap dengan umi yang dia nak kak ngah kerja dengan dia,” ujar umi. Nak kerja dengan bapa mertuanya? Ish!!itu maknanya dia kena kerja  sebumbung dengan Aiman. Taknak la…

“Tengok la dulu umi, nanti kak ngah fikirkan eh,”

“Umi tahu ni mesti pasal Aiman kan? Tapi umi harap kak ngah fikir la masak-masak,  umi harap sangat kalau kak ngah tak menghampakan hasrat tu,” serkap jarang uminya mengena. Laila pun rasa serba salah sebenarnya hendak menolak ,kerana mertuanya itu dah terlalu baik padanya. Tapi sanggup ke aku berdepan dengan Aiman nanti?.

“Abah dengan bang chik mana umi?”Laila mengubah topik.

“Abah pergi kerja la dia, bang chik baru je bertolak pergi U,” beritahu uminya, abahnya bekerja sebagai pensyarah di fakulti Seni bina, UiTm Shah Alam manakala adiknya penuntut tahun dua jurusan perniagaan di universiti yang sama.

“Umi hari ni Liya cuti, kak ngah nak pergi shopping dengan Liya eh umi, boleh?”Tanya laila meminta kebenaran.

“Pergi la…tapi ingat jangan balik lewat sangat karang membebel pulak abah nanti,” nasihat umi, bukan Laila tidak tahu abahnya sangat menjaga anaknya terutama anak gadisnya. Kalau dulu, asal dia dan kakaknya pulang lambat pasti sakit telinga kena menahan bebelan yang keluar dari mulut abahnya. Abah memang dah tetapkan yang anak gadisnya kalau keluar kena pulang sebelum maghrib, itu peraturan sesiapa pun tak dibenarkan melanggar. Sebab itu la dulu kalau kak longnya keluar dating dengan aiman sampai lewat malam tentu dileteri oleh abahnya, Aiman pun tidak terlepas dari mengena tempias.

Thanks umi,” ucap laila seraya memeluk tubuh uminya.

“Kak ngah bila nak jumpa dengan Aiman?kak ngah kena ingat walau macam mana sekali pun kak ngah tetap isteri Aiman, umi bukan nak menghalau tapi tempat seorang isteri disisi suaminya,”nasihat uminya,terus mati senyuman yang tadinya menghiasi bibirnya.

“Umi tahu mesti Aiman tak tahu lagi kan yang kak ngah dah balik,”tebak uminya.

“Emmm, ye kot,”Laila tidak tahu hendak membalas apa. Yang korang buat aksi pelanggaran kenyal kat KLIA tu apa???

******

Aiman menuruni anak tangga dengan pantas, sudah terlewat hendak ke pejabat gara-gara terlajak tidur. Ish mati aku! Papa mesti membebel nanti. Kelihatan mamanya sedang menyiram pokok bunga ditaman.

“Mama, Man pegi kerja dulu,dah lambat ni,”lantas dia menyalami tangan mamanya.Belum sempat tangannya membuka pintu kereta , mamanya sudah memanggil terlebih dahulu.

“ Man ,tadi mak mertua kamu telefon ,katanya menantu mama dah balik, iman tahu tak?”soal mamnya bersama kening yang terangkat. Malas Aiman mahu menjawab. Pura-pura melihat jam tangan berjenama Pierre Kunz miliknya.

“Pergi dulu ma, dah lewat sangat ni,”terus Aiman memboloskan diri ke dalam kereta dan memecut laju meninggalkan perkarangan banglo dua tingkat itu. Padahal bukan lewat sangat pun, saja nak mengelak.

“ Ish!! Bertuah punya budak,boleh pulak dia buat tak kesah pasal bini dia,”bebel Datin Rasyidah.

*****

Sampai sahaja di bangunan  RR Holdings ,terus dia dipanggil ke bilik papanya. Ni mesti tak lain tak bukan nak cakap pasal Laila ni, malas betul. Bebel Aiman dalam hati. Terus dia duduk dikerusi dihadapan papanya.

“Papa agak mesti Man tau papa nak cakap apa kan?” Dato’  Razali  memulakan bicara.

“Mama mesti dah beritahu Man yang Laila dah balik kan? so papa cadangkan untuk bawak Laila masuk 
syarikat kita jadi ketua bahagian kewangan, apa pendapat Man?”

“Suka hati papa la, syarikat papa bukan syarikat Man,”balas Aiman dengan malas. Kalau Laila kerja dekat sini maknanya hari-hari aku akan jumpa dia. Lantas wajah lembut Laila terlayar di ruang matanya.

“Kalau tak ada apa-apa lagi Man keluar dulu, nak bincang dengan Haris pasal proposal projek dekat johor tu,”.

“Lagi satu papa nak cakap, mama pun setuju sangat dengan idea ni, papa nak Laila balik tinggal dengan kita,” kata-kata papa yang terakhir itu bagai menjerut tangkai hatinya. Tapi masakan dia nak menghalang kerana Laila tetap isterinya dan dia juga dapat merasakan kalau kata-kata papnya itu bukan berbentuk permitaan tetapi lebih kepada arahan. Terus kepalanya diangguk dan terus keluar dari bilik papanya.

******

Tengah hari ,Aiman keluar lunch dengan Haris di kompleks membeli belah terkemuka berdekatan pejabatnya.

“Aku bet mesti papa dengan mama kau dah tahu kan yang menantu kesayangan dia orang tu dah balik kan?” serkap jarang Haris mengena. Ujarnya dengan senyuman mengusik yang tidak habis-habis.

How do you know? and you would’t believe this, yang papa aku tawarkan anak menantu kesayangan dia tu untuk kerja sekali dengan kita,”luah Aiman dengan nada tidak puas hati dia tu.

“So..what’s the problem?aku tak nampak apa-apa yang salah pun pasal cadangan papa kau tu,”jawab Haris selamba. Pelik betul la kawan aku seorang ni, nak kata bini tak cantik aku tengok tak ubah macam bidadari, putih gebu, apa lagi dia nak?.

“Sebab  kau tu buta, tu yang kau tak nampak apa masalahnya,”

“Kurang asam punya kawan, kau tak nampak dua biji mata aku melekat kat muka aku ni?”kata-kata haris tu disambut dengan ketawa yang kuat oleh Aiman.

“Sorry la bro,”

Sorry sorry naik lori la kau…so amacam?apa plan kau?”soal Haris.

“Entah la aku pun tak tau, kepala aku ni serabut tau tak? ni tak masuk lagi bab yang papa aku nak bawak Laila tinggal dengan kita orang,” rambutnya diramas-ramas, pening!.macam orang mati bini pulak lagaknya.

“Bagus gak tu, kau agak-agak hujung tahun ni aku boleh dukung anak buah tak?”Tanya Haris diikuti dengan ketawa yang terbahak bahak gara-gara terlihat wajah Aiman yang sudah naik merah padam. Haris adalah sepupunya yang juga anak kepada abang papanya Dato’ Rahman.

“Ini anak buah kau, nak?,” jawab Aiman sambil menunjukkan penumbuknya pada Haris.

“Rilek la bro, aku pelik la dengan kau ni, ada bini punya cantik pun kau serabut ke?”

“Kau tau kan kenapa aku tak boleh terima dia,” kata Aiman disertai dengan keluhan.

“Kenapa?jangan kau kata sebab Laili,” tebak haris, tapi melihat kepada riak muka Aiman memang dah boleh agak dah memang sebab itu la tak ada benda lain lagi dah.

“Tolong la Man, tak tenteram roh dia kat sana kau tau tak? Dia dah lama pergi, dah 4 tahun, tak kan kau masih nak dibelenggu kisah silam, hei! Wake up man!”kata Haris. Manakan tidak bukan dia tidak tahu kisah percintaan antara Aiman dan Laili Merlisa, lebih dari tahu kerana dia yang memperkenalkan Laili kepada Aiman. Dan dia juga tahu bagaimana Aiman boleh terkahwin dengan Laila yang juga merangkap adik kepada Laili.

“Tapi cinta aku untuk Laili tak pernah padam walaupun dah 4 tahun dia tinggalkan aku,” luah Aiman dengan  rasa kesedihan yang sarat di lubuk hatinya.

“Tapi orang yang dah pergi tak akan datang balik Man,kau kena tahu tu. Macam mana pun Laila dah jadi isteri kau dan kau ada tanggungjawab yang perlu kau pikul, Laila tu dari amanah ALLAH untuk kau,”

“Aku tahu, tapi entah kenapa aku tetap susah nak padamkan bayangan Laili,”kata Aiman lagi.

“Aku tengok Laila tak ubah macam Laili sama-sama cantik, cuma yang bezanya Laili tak ada lesung pipit ,Laila ada, bahkan aku rasa Laila lagi cantik dari arwah kak longnya,”

“Kau fikir la masak-masak, tapi aku rasa kalau Laili masih hidup dia mesti nak tengok kau dengan Laila hidup bahagia, dan kau kene ingat yang perkahwinan ni amanat permintaan arwah yang terakhir,”tambah haris lagi. Memang sebelum arwah menghembuskan nafas yang terakhir arwah berpesan supaya Aiman dapat menerima adiknya Laila sebagai isterinya. Tiba tiba haris menangkap satu wajah yang berjalan mendekati kedai kasut yang terletak berhampiran dengan tempat mereka makan.

8 comments:

dila said...

huhu

Anonymous said...

cerita best. teruskan ya.. ^_^v


p/s: rasanya kan sebelum penutup dialog kena nokhtah[.] bukan koma [,] kecualilah ada tanda seruan @ tanda soal

Cik Nera said...

jalan cerita yang menarik. teruskan menulis.. :D

dila said...

thanks atas tunjuk ajar akan dila perbaiki...

OkiE a.k.a WitcH said...

menarik! keep it up!

nadyra vaganza said...

gud job . i loike :)

nur iman arman said...

smbng lagi...

shadhira said...

cepat sambung plezz... hihi..